Sama tapi tak serupa. Apa yang sama dan apa pula yang tak serupa itu? Inilah yang hendak kita sama-sama renungkan supaya peranan sebagai 'pemimpin dan peneladan sekolah' benar-benar dapat digarap sebaik mungkin dalam usaha kita bukan sekadar menjadi 'Konduktor bas' tetapi sepatutnya menjadi 'Konduktor orkestra'.
Ramai orang terutama Guru-Guru Besar yang tidak dapat 'melihat, merenung dan mentafsir serta menterjemah' apa, mengapa, bagaimanan dan ke mana sesuatu perkara itu di dalam memastikan peraturan dan kehendak-kehendak ordinan dan peraturan persekolahan di negara ini khasnya, dan segala macam dasar dan perubahan yang dibuat dari masa ke semasa oleh Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan Negeri dan juga Pejabat Pendidikan Daerah amnya.
Salah satu daripada perkaranya ialah berkaitan dengan Perhimpunan Sekolah. Walau pun hal ini bukan perkara baru tetapi malangnya banyak sekolah melihat dan menganggapnya satu perkara remeh, tidak penting, buang masa, leceh, apa benda nak isi, malah sampai ada sekolah yang didakwa tidak melaksanakan langsung perkara ini walaupun ianya menjadi salah satu 'kewajipan' sekolah yang tidak boleh ditolak begitu sahaja. Di sinilah betapa seseorang Guru Besar itu perlu bersikap sebagai 'pegawai eksekutif' yang berkesan bagi menentukan semua kehendak dan dasar pendidikan yang terangkum di dalam Pekeliling Ikhtisas itu dilaksanakan sepenuhnya bukan sekadar mematuhi secara 'membabi buta' tetapi dapat memberi impak dan kesan yang mendalam dan penuh bermakna kepada seluruh anak didik dan guru-guru di sesebuah sekolah itu.
Salah satu daripada perkaranya ialah berkaitan dengan Perhimpunan Sekolah. Walau pun hal ini bukan perkara baru tetapi malangnya banyak sekolah melihat dan menganggapnya satu perkara remeh, tidak penting, buang masa, leceh, apa benda nak isi, malah sampai ada sekolah yang didakwa tidak melaksanakan langsung perkara ini walaupun ianya menjadi salah satu 'kewajipan' sekolah yang tidak boleh ditolak begitu sahaja. Di sinilah betapa seseorang Guru Besar itu perlu bersikap sebagai 'pegawai eksekutif' yang berkesan bagi menentukan semua kehendak dan dasar pendidikan yang terangkum di dalam Pekeliling Ikhtisas itu dilaksanakan sepenuhnya bukan sekadar mematuhi secara 'membabi buta' tetapi dapat memberi impak dan kesan yang mendalam dan penuh bermakna kepada seluruh anak didik dan guru-guru di sesebuah sekolah itu.
No comments:
Post a Comment